ASP

W ramach inicjatywy Akcja – Sztuka – Przestrzeń (ASP) prowadzimy warsztaty, szkolenia i seminaria. 
Posiadamy doświadczenie i umiejętności w wielu obszarach: od przeciwdziałania agresji słownej przez rękodzieło, zrównoważony rozwój osobisty i budowanie zespołu, aż po edukację globalną i ekologiczną.
________________________________________________________

PALĄCE SŁOWA cykl warsztatów profilaktycznych, edukacyjnych dla młodzieży poświęcony problemowi mowy nienawiści i hejterstwa w Internecie.

Jak dowodzą aktualne badania socjologiczne, mowa nienawiści
i hejterstwo to zjawiska powszechnie występujące wśród młodzieży szkolnej w całej Polsce. Wywołują one szereg negatywnych konsekwencji społecznych
(jak np. niezdolność do współpracy i komunikacji) oraz psychospołecznych (m.in.: obniżenie poczucia własnej wartości, lęki, wycofanie z życia społecznego). Osoby dopuszczające się aktów mowy nienawiści i hejterstwa może spotkać odpowiedzialność karna. 


Warsztaty powstały w ramach projektu „Palące słowa. Zwalczanie mowy nienawiści
w Internecie”, który zmierza do ograniczenia zjawiska mowy nienawiści w sieci. Partnerami tego projektu są szkoły, śląska komenda wojewódzka policji, media internetowe z terenu subregionu zachodniego.
Cykl zbudowany jest zgodnie z konfucjańskim przesłaniem dotyczącym edukacji: "Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem".
_____________________________________________________________________________

WarsztARTy czyli spotkania warsztatowe ze sztuką

1. Rękodzieło czyli hand made. Sztuka użytkowa 
Warsztaty podczas których uczestnicy własnoręcznie wykonują unikatowe produkty o walorach artystycznych co sprawia im dużo satysfakcji.

Uczestnik warsztatów rozwija:
- Własne zdolności manualne
- poznaje nowe techniki pracy twórczej
- wyobraźnię, pomysłowość

Podczas zajęć samodzielnie tworzy oryginalne produkty/prace które po zakończeniu warsztatów pozostają jego własnością. 
Zapewniamy materiały i narzędzia.

Podczas naszych zajęć tworzymy:
- biżuterię: kolczyki, broszki, naszyjniki, korale
- torebki
- nakrycia głowy
- przedmioty ozdobne

Techniki które praktykujemy:
SUTASZ - tworzenie biżuterii
Sutasz jest jednocześnie określeniem: haftu, techniki i sznurka. Podczas naszych warsztatów tworzymy kolorową, oryginalną i bardzo dekoracyjną biżuterię która przyciąga uwagę swoją oryginalnością wzorów. Technika ta daje uczestnikom warsztatu ogromne możliwości pod względem formy i koloru.
Fantazyjne ozdoby wykonywane z kolorowych sznurków, ozdobione kamieniami i koralikami.
Technika sutasz nie jest trudna. Uczestnicy zajęć nauczą się krok po kroku i samodzielnie wykonają biżuterię z wykorzystaniem sznurka sutasz.
Instruktor: Agnieszka Joniak-Musioł

FILCOWANIE – czyli formowanie wełny
Uczestnicy poznają rodzaje wełen oraz podstawy tej techniki: filcowanie na mokro oraz filcowanie na sucho wykonując samodzielnie niepowtarzalne ozdoby. 
Warsztat jest świetną propozycję dla osób chcących poznać podstawy filcowania w ciągu jednego dnia.
Nazwa filcowanie wywodzi się z języka niemieckiego - po polsku oznacza spilśnianie. Uchodzi ona za najstarszą metodę uzyskiwania tkaniny.
Instruktor: Marta Głogowska

DECOUPAGE - czyli zdobienie powierzchni przyklejanymi wzorami
Słowo decoupage pochodzi od francuskiego czasownika „decouper” – wycinać. Ilość wzorów jest ogromna ponieważ są one wycięte z papieru lub serwetki papierowej (technika serwetkowa). 
Na naszych warsztatach zmieniamy historie zwykłych rzeczy uzytkowych w nasz małe dzieła sztuki. Tworzymy lampiony, pudełka, meble,ceramikę.

Inne propozycje:
Szydełkowanie i robienie na drutach, qullingu, ECODESIGN - wyplatanie z papieru, szycie toreb, ubrań

2. Sztuka Pieczenia CHLEBA na ZAKWASIE 

W programie warsztatów słów kilka o:
• historii chleba
• ZBOŻACH i INNYCH ZIARNACH - z których możemy pozyskać mąkę, o ich właściwościach,
• MĄCE - o typach mąki - od białej do razowej oraz mąkach bezglutenowych,
• o ZAKWASIE - o jego właściwościach, wymaganiach, zależnościach...
• najprostszy przepis na chleb mąka + woda + zakwas + sól = chleb, 
• przepis na chleb przygotowany według PIĘCIU PRZEMIAN,
• o dodatkach do chleba 

Co się będzie działo na warsztatach:
Nauczymy się jak wyrobić ciasto na chleb –- każdy uczestnik powinien przynieść na warsztat miskę (np. plastikową, ceramiczną, szklaną – nie metalową), łopatkę do mieszania i foremkę na chleb oraz ściereczkę do przykrycia foremki z ciastem i kuchenny fartuszek. Gotowe ciasto przełożone do foremki  będzie gotowe do upieczenia (już w domu po powrocie z warsztatów). Każdy uczestnik warsztatów otrzyma swoją porcję zakwasu na pierwszy domowy wypiek.

W menu warsztatów:
Kilka rodzajów domowego chleba na zakwasie  ze smakowitymi dodatkami. 
Ponadto: każdy uczestnik warsztatów otrzyma skrypt z przepisem na chleb, z informacjami o zakwasie i o mąkach chlebowych i innych.
Promocyjnie dla każdego w prezencie lniany woreczek do przechowywania chleba.
Uwaga: 
Proponujemy także warsztat pieczenia chleba bezglutenowego na zakwasie.

Instruktor: Weronika Piasecka

3. Sztuka emisji głosu – czyli Uwolnij głos

W programie:
- nauka pieśni jednogłosowych i wielogłosowych (polskich, bałkańskich, cygańskich, ukraińskich i innych)
- ożywianie pieśni
- podstawy techniki śpiewu białego
- ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne
- podstawowy trening z zakresu emisji głosu
- praca z rezonatorami
- odkrywanie różnych obliczy dźwięku
- integracja głosu z ciałem
- odkrywanie swego potencjału twórczego
- praca z rytmem
- wspólne śpiewanie!

Ideą warsztatu jest odkrywanie przez uczestników własnych różnorodnych możliwości głosowych. Nie jest wymagana szeroko pojęta "umiejętność śpiewania", ale raczej otwartość na poszukiwania. Zaczynamy od rozgrzewki (wychodząc z założenia, że całe nasze ciało, a nie tylko krtań jest zaangażowane w wydobywanie głosu), potem przechodzimy do ćwiczeń oddechowych, następnie uczestnicy warsztatów pracują nad świadomym wydobywaniem dźwięku. Później dochodzą kolejne kwestie - nauka pieśni, 
rytmy, techniki głosowe. Pieśni śpiewamy "grupowo", co nie oznacza jednak, że przy pewnych ćwiczeniach nie będzie okazji do indywidualnego wydobycia głosu (ale nie w charakterze "popisu" i na pewno nie wbrew woli uczestnika;).
Czas trwania: 11 godzin pracy w ciągu dwóch dni. 
Grupa to 8-15 osób. 

Instruktorki: Justyna Jary (pieśniarka, aktorka, instruktorka wokalna i teatralna) i Anna Jegerska-Michalska
(aktorka, pedagog, pieśniarka, animatorka kultury)

4. Warsztaty Rozwojowe - Uwolnij Siebie czyli spotkanie ze sztuką na drodze poznania siebie.
Odkryj, poznaj i przyjrzyj się swoim emocjom, reakcjom - uwolnij siebie!

Uczestnik warsztatów uczy się:
- rozpoznawać swoje doznania,
- ćwiczyć koncentrację,
- uwalniać pozytywną energię i wewnętrzną moc.

Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem arteterapii. Doświadczenie plastyczne nie jest wymagane.

Pracujemy :
- w grupie kobiet - 6-8 osób,
- na 2 spotkaniach,
- czas trwania spotkania: 2,5 godziny.

Spotkanie poprowadzi - Mariola Jakacka (Animator, artysta, pedagog, instruktor malarstwa, grafiki i ceramiki, arteterapii, edukacji globalnej, reżyser, organizator i twórca projektów, grup, warsztatów i wystaw).

5. Zajęcia plastyczne

Podstawy rysunku: 
Cel główny:  Nauka rysunku.
Cele szczegółowe: Nauka podstaw rysunku; technik rysunku, wymiarowanie przedmiotu, rodzaje cieniowania, szraf,  kompozycja i  walor na podstawowych  formach geometrycznych; synteza form.
Rozwinięcie tematu od form geometrycznych, przez rysunek zwierząt, roślinności,  krajobrazów, po człowieka  i akt – martwa natura, praca z modelem, praca w plenerze.
Zapoznanie z rysunkiem architektonicznym, w tym; perspektywa, rysunek techniczny, aksonometria.  
Rysunek w ołówku i w kolorze. 
Czas trwania warsztatu:
Warsztat podstawowy 1,5- 2 h
Warsztat poszerzony: 6h, lub 2x po 6h, może być też 4h lub 2x po 4h
Warsztat:  po 2h lub 3h raz w tygodniu, przez dowolną  liczbę miesięcy
Cykl warsztatów: 2 razy w miesiącu po 3h przez 5 miesięcy, potem kolejny etap.  – to najlepiej dla dorosłych.
Metody pracy: Kompozyt metod warsztatowo-prelekcyjnych, praca indywidualna i zespołowa.
Materiały: ołówki, gumki, temperówki, bloki techniczne, brystole, wiszery, cienkopisy, martwa natura, ksero.
Grupa docelowa: każda grupa wiekowa i z każdego obszaru działania do 10 osób.

Podstawy malarstwa: 
Cel główny:  Nauka malarstwa.
Cele szczegółowe: Nauka podstaw malarstwa; rozdaje i techniki malarskie,  narzędzia malarskie-praktyka. Kompozycja i walor, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, tony,  
Wykonanie obrazu farbami akrylowymi:  krajobraz, pejzaż, portret, martwa natura, świat zwierząt.
W wersji rozszerzonej wykonanie obrazów wieloma technikami. 
Czas trwania warsztatu:
Warsztat podstawowy 1,5- 2 h
Warsztat poszerzony: 6h, lub 2x po 6h, może być też 4h lub 2x po 4h
Warsztat:  po 2h lub 3h raz w tygodniu, przez dowolną  liczbę miesięcy
Cykl warsztatów: 2 razy w miesiącu po 3h przez 5 miesięcy, potem kolejny etap.  – to najlepiej dla gimnazjalistów, średniaków, studentów i dorosłych.
Metody pracy: Kompozyt metod warsztatowo-prelekcyjnych, praca indywidualna i zespołowa.
Materiały: płótna, bloki techniczne, farby akrylowe, akwarele, pędzle, wałki  ręczniki kuchenne, ołówki, gumki, temperówki, bloki techniczne, brystole, wiszery, cienkopisy, martwa natura, ksero.
Grupa docelowa: każda grupa wiekowa i z każdego obszaru działania do 10 osób.

Grafika: linoryt
Cel główny:  Poznanie technik grafiki warsztatowej i wykonanie linorytu.
Cele szczegółowe: Zapoznanie się z praktyczną umiejętnościa wykonania matrycy linorytu, naniesienie tuszu na matrycę oraz wykonania odbitki. 
Zapoznanie z podstawowymi formami druku wklęsłego i wypukłego. 
Krótka historia linorytu.
Czas trwania warsztatu:
Warsztat podstawowy: 4h 
Warsztat poszerzony: 6 h lub 8 h
Metody pracy: Warsztat z elementami prelekcji.  
Materiały: ołówki, gumki, dłuta, linoleum, wałki, prasa, farba drukarska, papiery.
Grupa docelowa: każda grupa wiekowa i z każdego obszaru działania do 10 osób.

Historia sztuki: 
Cel główny:   Dotknięcie historii sztuki  i jej odbioru. 
Cele szczegółowe:
Skrótowy przegląd epok.
Rozszerzony przegląd epok.
Sztuka współczesna jako odrębna dziedzina sztuki. 
Odbiór sztuki. Odbiór sztuki współczesnej. 
Krytyka sztuki a krytycy sztuki.
Otworzenie dyskusji na temat odbioru sztuki, w tym sztuki współczesnej. 
Czas trwania warsztatu:
Cykl prelekcji po 2h
Metody pracy: Metody prelekcyjno- wykładowe, z elementami gier, zadań i dyskusji. Plener- historia sztuki na przykładzie wybranych elementów architektury miejscowości. 
Materiały: projektor,laptop, flipchart, różnokolorowe markery, taśmy klejące (malarskie i zwykłe), kredki olejne, kartki A4, typu post-it, projektor, laptop. 

Grupa docelowa: każda grupa wiekowa i z każdego obszaru działania, ilość osób nieograniczona, a w zasadzie ograniczona salą wykładową. 

Instruktor: Mariola Jakacka (Animator, artysta, pedagog, instruktor malarstwa, grafiki i ceramiki, arteterapii, edukacji globalnej, reżyser, organizator i twórca projektów, grup, warsztatów i wystaw).

_____________________________________________________________________________

Warsztaty ekologiczne

Oferujemy przeprowadzenie warsztatów ekologicznych w obszarach czterech najistotniejszych współcześnie zagadnień ekologicznych: zmiany klimatu, dostępność i jakości wody pitnej, produkcji żywności oraz zanik bioróżnorodności.

Tematy oferowanych warsztatów to m.in.: 
Lekcja z klimatem”. Warsztat podejmujący zagadnienie zmian klimatu, smogu w mieście, skutków emisji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych, a także możliwości przeciwdziałania tym zjawiskom.
„Woda nas uwodzi”. Warsztat podejmujący zagadnienie problemu zanieczyszczenia wody pitnej, stanu miejskich rzek, ograniczonych zasobów wody, sposobom jej oszczędzania.
„Globalne Śniadanie”. Warsztat podejmujący zagadnienie globalnej i przemysłowej produkcji żywności, jej skutków dla środowiska naturalnego, nierównego dostępu do żywności i/lub chemicznych dodatków do żywności oraz możliwości wyboru zdrowych i przyjaznych środowisku produktów spożywczych.
„Nauka idzie w las”. Warsztat podejmujący zagadnienie zaniku różnorodności biologicznej, prezentujący bogactwo życia leśnego i wprowadzający w zagadnienie metod ochrony przyrody.

Warsztaty prowadzone są zgodnie z metodologią tzn. cyklu Kolba. Jest to model uczenia się w oparciu o doświadczenia, składający się z kilku etapów: doświadczania określonej sytuacji lub zjawiska, refleksji uczestników, odniesienia wniosków uczestników do teorii i faktów z obszaru danego zagadnienia oraz zastosowania nabytej wiedzy w praktyce. 
Metoda ta zwiększa efektywność procesu uczenia, a także sprawia, że zajęcia są ciekawe, włączają bezpośrednio wszystkich uczestników do aktywnego działania, umożliwiają swobodne dzielenie się refleksjami i opiniami na dany temat, a zarazem wiążą zagadnienie z wiedzą naukową i wskazują jak postępować, aby codzienna aktywność była przyjazna dla środowiska naturalnego.

Pomiędzy poszczególnymi etapami każdego warsztatu odbywają się krótkie przerywniki w formie zabaw ruchowych, pozwalające uczestnikom na lepszą koncentrację podczas wykonywania ćwiczeń oraz uatrakcyjniają zajęcia.


Oferowane przez nas warsztaty są prowadzone przez doświadczonych trenerów, posiadających certyfikaty ukończenia kursów trenerskich z obszaru ekologii, zrównoważonego rozwoju i edukacji globalnej prowadzonych m.in. przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” czy Pracownię na Rzecz Wszystkich Istot. Zajęcia są realizowane na podstawie autorskich, sprawdzonych scenariuszy, opracowanych przez doświadczonych trenerów i pedagogów.